Kevin Abbring officiële testrijder Hyundai in 2015! (Woensdag 14 Januari 2015 21:32)
Hyundai Motorsport heeft de talentvolle Nederlandse coureur Kevin Abbring gecontracteerd als officiële testrijder van het Hyundai WRC Team in 2015. Abbring, die volgende week zijn 26ste verjaardag viert, is een van de meest getalenteerde rallyrijders van dit moment.
Hyundai Motorsport-teamchef Michel Nandan juicht de komst van Eindhovenaar Abbring dan ook enthousiast toe. ‘Wij zijn zeer blij dat we Kevin als officiële testrijder hebben gecontracteerd. Hij heeft een uitzonderlijk talent en een grote toekomst voor zich. Vorig jaar toen Hyundai debuteerde in het World Rally Championship, heeft Kevin al enkele tests en pre-event roll-outs voor ons verzorgd. Zijn positieve houding, zijn benadering en uiteraard zijn vaardigheden hebben vorig jaar tijdens het testen voorafgaand aan de rally zoveel indruk gemaakt op onze technici, dat zij hem graag bij het team wilden hebben’, aldus Nandan, die erkende dat hij Kevin al enige tijd in het vizier heeft.
Bijdrage aan ontwikkeling nieuwe Hyundai rallyauto
Dit seizoen zal Kevin Abbring een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de nieuwe Hyundai i20 WRC. Daarnaast verschijnt hij samen met zijn navigator, de Brit Sebastian Marshall, namens Hyundai in een aantal WRC-rally’s aan de start. Michel Nandan: ‘We weten nog niet welke rally’s Kevin zal rijden. Dat wordt later besloten. Kevin zal in ieder geval al deze week voor ons aan het werk gaan tijdens een pre-event van de Rally van Monte Carlo.’
foto: www.rallystart.nl
Dakar Rallypoule 2015 gaat de lucht in! (Woensdag 24 December 2014 20:43)
De 3e editie van de Dakar Rallypoule (2015) is vandaag de lucht in gegaan! Dit jaar nog beter dan voorgaande jaren! We verwachten een aardig aantal Dakar liefhebbers/deelnemers die aan deze poule zullen deelnemen. De poule is te vinden op de pagina 'rallypoules'. We wensen de deelnemers veel succes en zijn benieuwd naar de reacties!
Bron: www.motoringfile.com
WRC in 2017 in Brazilië? (Zaterdag 29 November 2014 18:25)
Dit seizoen bestond de kalender van het World Rally Championship uit 13 wedstrijden waarvan de meeste werden verreden in Europa. Mexico, Argentinië en Australië waren dit jaar de uitzonderingen op de kalender. In 2015 ziet de WRC kalender er hetzelfde uit als dit jaar.
De FIA, en ook de constructeurs, willen natuurlijk in Europa blijven rijden, het is immers een grote afzetmarkt met flink wat rallyfans, maar kijken ook naar wedstrijden in andere landen buiten Europa. Zo is men in China al wat jaartjes bezig om het WRC naar het land te krijgen maar wil dit, op 1999 na, niet echt lukken. Wel is de Rally of China sinds 2000 al een vaste waarde op de kalender van het Asia Pasific Rally Championship (APRC).
Een andere groeimarkt in de automobiel industrie, en dus erg interessant voor de diverse constructeurs in het WRC, is Brazilië. Het Zuid Amerikaanse land wil dolgraag toetreden tot de WRC kalender en men heeft ook al een rally op het oog, de Rally Erechim.
De gravelwedstrijd in het zuiden van Brazilië zou volgens de Braziliaanse autosport bond de beste kandidaat zijn om toegevoegd te worden aan de WRC kalender. Ook al ligt de dichtstbijzijnde luchthaven 1000 kilometer van het rallycentrum vandaag.
Het bestuur van Rio Grande do Sul, de regio waar de rally wordt verreden, is ervan overtuigd dat de wedstrijd in hun regio uitermate geschikt is voor het World Rally Championship en zijn al op zoek naar sponsoren voor de edities in 2015 en 2016. 2016 moet het jaar zijn waarin het evenement aan de voorwaarden van de FIA voldoet en als kandidaat rally voor het WRC zou moeten worden verreden. Het uiteindelijke doel is om vanaf 2017 een vaste waarde op de WRC kalender te worden.
foto: www.rallystart.nl
Rally van Putten krijgt vervolg in 2015! (Zaterdag 29 November 2014 17:46)
Na de succesvolle editie van 2014 is de organisatie alweer druk bezig om ook in 2015 weer een succesvol rally evenement neer te zetten. Veel is geleerd van wat er goed, maar vooral ook van wat er beter kon, bij de eerste editie. De vele positieve reacties van zowel rijders als publiek vormden voor de organisatie dé uitdaging om in 2015 een in alle opzichten nóg succesvoller evenement te kunnen neerzetten.
Waar we in 2014 nog in mei de wedstrijd organiseerden, staat de tweede editie van de tweede Rally van Putten op 18 april 2015 op de kalender. Vanwege het landelijke- en toeristische karakter van de omgeving heeft de organisatie besloten ruim vóór het voorjaar een datum te prikken. Op deze wijze houdt de organisatie zoveel mogelijk rekening met zowel Putten zelf als de omgeving.
Het concept “Rally 2.0” bleek in 2014 succesvol te zijn. Door strenge kostenbeheersing, het gebruik van internet en natuurlijk onze sponsoren konden de kosten relatief laag gehouden worden. Dat resulteerde in bijzonder lage inschrijfkosten. Ook in 2015 zal dit concept, waarbij zoveel mogelijk wedstrijdkilometers voor een redelijke prijs gereden worden, aan de basis van deze wedstrijd liggen en verder worden doorontwikkeld. We hopen na afloop dan ook weer tevreden gezichten te zien bij de finish.
Het succes van de eerste editie heeft er toe geleid dat de Rally van Putten vanaf 2015 door de KNAF is opgenomen op de kalenders voor de (short-)rally kampioenschappen. De rally zal bestaan uit acht klassementsproeven terwijl de shortrally bestaat uit zes proeven. Evenals in 2014 zal er opnieuw over zowel verhard- als verharde ondergrond worden gereden. Zes van de klassementsproeven worden gereden op het grondgebied van de gemeente Putten. De overige twee zullen worden verreden op industrieterrein de Harselaar in Barneveld. De Harselaar was in het verleden al vaker scherprechter van eerdere rally’s en zal, in een geheel nieuwe opzet, opnieuw veel spektakel bieden aan zowel rijders als publiek.
De Rally van Putten blijft ook in 2015 een compact evenement. Er zijn opnieuw relatief korte verbindingsetappes. De eerste auto wordt net als dit jaar rond het middaguur, na de verkenningen in de ochtend, op het startpodium verwacht. Het podium staat ook deze keer weer in het centrum van Putten, bij zalen- en congrescentrum De Aker, opgesteld.
foto: Arjan Klingenberg
Op de limiet in Hengelo! (Maandag 3 November 2014 20:56)
Afgelopen weekend werd de Conrad Euregio Rally rondom Hengelo verreden. Jeroen Swaanen en Toine van de Ven wisten een ruime overwinning te pakken. Maar wat gebeurde er eigenlijk bij de andere rijders? Hier een kort verslag van afgelopen zondag.
Het zag er 's ochtends vroeg al zonnig uit voor de rijders, wat anders was dan vorig jaar, toen er flinke hagelbuien uit de lucht vielen. Jeroen Swaanen gaat met startnummer 1 van start. Belangrijke tegenstanders voor hem zijn o.a. Kevin Kooijman, Antoine van Ballengooijen, Martin van Iersel en Wouter Ploeg. Swaanen neemt aan het begin van de wedstrijd al gauw de leiding maar in de groep N blijft het erg spannend. Kooijman, van Ballengooijen en verassende thuisrijder Kranenburg strijden voor de winst in de groep N. Martin van Iersel loopt na de eerste twee klassementsproeven al op een grote achterstand van de andere rijders.
KP2 wordt verassend gewonnen door Harry Kleinjan in de Porsche 964. Kleinjan, Ploeg, Nijhof en Haverkate zijn de grootste kanshebbers voor de klasse S20 en daarbij ook de spektakelmakers van de wedstrijd! Kleinjan pakt in deze klasse na de eerste boucle de leiding maar heeft een kleine voorsprong van 2 seconden op concurrent Wouter Ploeg rijdend in de inmiddels vertrouwde BMW M1 Coupé.
Op KP3 is Jeroen Swaanen opnieuw het snelst maar Harry Kleinjan gaat snoeihard en staat na KP3 zelfs 3e algemeen. Kevin Kooijman vult de 2e plaats aan en rijd een uitstekende wedstrijd. Swaanen zal de winst gemakkelijk uit handen kunnen geven door één fout te maken. Achter Kleinjan zijn het (op volgorde van klassement) Kranenburg, van Ballengooijen en Nijhof die achtervolgen. Wouter Ploeg moest helaas een einde aan zijn rally brengen. De BMW van Ploeg raakte in een flauwe bocht van de weg en het gevolg was dat Ploeg een sloot in dook.
Ook op KP4 is Jeroen Swaanen opnieuw het snelst maar is er een verassende 2e tijd van Ernst Kranenburg en Peter van Teunenbroek die hun thuisrally sneller rijden dan verwacht. Ze pakken de leiding in de groep N en stijgen naar de 2e positie. Kevin Kooijman die 2e stond is naast Ploeg ook een sloot in geklapt en ook voor hem betekende dit het einde van de wedstrijd. Swaanen heeft nu een verre voorsprong maar op KP4 en 5 heerste er een spannend duel om de 2e plaats tussen Van Ballengooijen en Kranenburg, wat na KP5 maar een klein verschil was van 2.5 seconden.
KP6 wordt verassend gewonnen door Ernst Kranenburg in de oude Evo 8. Swaanen verliest minder dan een seconde maar Kranenburg is toch echt wel de verassing van de wedstrijd. Antoine van Ballengooijen gooit de spanning in de groep N uit de wedstrijd. De Mitsubishi liep op KP6 niet goed en Van Ballengooijen stopte ermee. Harry Kleinjan overkwam hetzelfde en beiden mannen zijn helaas uit de wedstrijd, waardoor het langzamerhand een slachtveld werd in Hengelo.
Daarna was de spanning er wel uit. Swaanen wist de proeven die volgden ook te winnen en Nijhof en Kranenburg volgden daar achter. Jan de Winkel en Wim Muilwijk waren ook verassend snel en zij hadden een duel om de 4e plaats, wat toch nog tot enige spanning leed. Jan de Winkel zou uiteindelijk die 4e positie pakken en Muilwijk zou 5e algemeen eindigen. De Fiesta Trophy werd overtuigend gewonnen door Mats van de Brand. Die op de limiet ging in Hengelo en een verre voorsprong had op concurrent Kevin van Deijne. Ruurd Osche pakte de Short-Rally titel en zo komen we aan het einde van een geslaagd rallyseizoen. Wij van rallyworld.intropagina.nl bedanken de organisatie en zijn benieuwd naar het seizoen 2015.
foto: www.euregiorally.nl
Pakt Kevin Abbring de ERC Asfalt Masters titel? (Zondag 12 Oktober 2014 8:30)
In het weekend van 23 tot en met 25 oktober wordt in de omgeving van het Zwitserse Valais de voorlaatste ronde van het FIA European Rally Championship (FIA ERC) verreden. Deze wedstrijd, verreden op asfalt, telt ook mee voor de ERC Asfalt Masters en vormt ook de voorlaatste kans om punten voor dit aparte kampioenschap te scoren.
De ERC Masters, dit seizoen voor het eerst onderdeel van het kampioenschap, zorgen voor een extra kampioenschap voor specialisten. De ERC Gravel Master en ERC Ice Master van dit seizoen zijn al bekend. Robert Kubica wist de meeste punten op het ijs te scoren en Kajetan Kajetanowicz pakte de ERC Gravel Master titel.
In de strijd om de ERC Asfalt Master titel zijn er nog vier kandidaten die kans maken op deze titel en één van hen is onze landgenoot Kevin Abbring. Abbring, rijdend in de Peugeot 208 T16, heeft tot op heden 195 punten weten te scoren in het ERC Asfalt Masters klassement en kijkt tegen een achterstand aan van 43 punten op Esapekka Lappi (Skoda). Zijn teamgenoot Craig Breen heeft 134 punten en wordt op zijn beurt op de huid gezeten door Sepp Wiegand (Skoda) met 124 punten.
De punten worden verdeeld tijdens de asfaltwedstrijden waarbij de eerste vijf coureurs op iedere klassementsproef punten kunnen scoren (10 punten voor de snelste, 6 punten voor nummer twee, 4 punten voor nummer drie, 2 punten voor nummer vier en 1 punt voor nummer vijf).
Na zijn uiterst sterke prestatie tijdens de Rally van Frankrijk welke begin oktober werd verreden lijkt Abbring helemaal klaar te zijn voor de strijd in Zwitserland.
foto: www.rallystart.nl
Hyundai Motorsport test nieuwe I20 WRC (Vrijdag 10 Oktober 2014 18:02)
Naast hun deelname aan het FIA World Rally Championship 2014 is Hyundai Motorsport op de achtergrond druk bezig met de ontwikkeling van hun nieuwe rallybolide voor volgend seizoen. Onlangs is het eerste prototype van de i20 WRC 2015 van de band gerold en de Fransman Bryan Bouffier heeft al met de auto kunnen testen op een privé testterrein in Duitsland.
De World Rally Car is gebaseerd op de splinternieuwe Hyundai i20, de derde generatie van het populaire model in het sterk bezette B-segment. De nieuwe Hyundai i20 is een compleet nieuwe auto ten opzichte van het huidige model en in de World Rally Car is alle feedback van het afgelopen WRC seizoen verwerkt.
“Het is altijd een belangrijk moment wanneer een nieuwe auto voor het eerst de weg op gaat en dat was ook dit keer het geval. We zijn al een tijd bezig met de ontwikkeling van onze nieuwe World Rally Car en eind vorige maand hebben we het eerste prototype voor het eerst in actie gezien. Alle data en ervaringen welke we tijdens ons eerste seizoen in het World Rally Championship hebben opgedaan is verwerkt in deze auto. De auto wordt ingezet zodra wij zeker weten dat ie goed genoeg is om de huidige i20 WRC te vervangen – we hebben geen haast. Het is een compleet andere auto ten opzichte van ons huidige model: het is een ander platform, de auto is langer, lager en breder. Er ligt een nieuwe motor en een andere overbrenging in de auto. We staan natuurlijk nog aan het begin van een lang proces en we zullen hard blijven werken om deze auto gedurende de komende maanden verder te ontwikkelen,” aldus Michel Nandan.
Nadat begin dit jaar al is besloten om naar een eendaags evenement te gaan is het de organisatie gelukt om binnen dit vernieuwde concept een zeer aantrekkelijke wedstrijd te organiseren: ca. 160 km proef op een dag! Hiermee is meteen de langste eendagsrally van Nederland geworden!
Het tijdschema is flink onderhanden genomen zodat de proef van 26,9 zelfs 3 x keer verreden wordt. De publiekslieveling in Hengelo is geheel aangepakt en zal 2 keer aangedaan worden. In totaal worden er 10 proeven verreden met een verbindingsroute van slechts 130 km.
Aan de deelnemers verder uit het land is ook gedacht doordat de verkenning zaterdag middag van 12:00 tot 18:00 gepland is voor 4 proeven, lekker ruim dus. De technische keuring zal in dat zelfde tijdsbestek zijn.
Als sluitstuk van de rally en het rallyseizoen zal op de finishlocatie rond 17:30 ook direct aansluitend de prijsuitreiking zijn in het sfeervolle Wapen van Beckum. Naar verwachting is het geheel rond 19:30 uur afgerond.
De organisatie verwacht hiermee goed te hebben geluisterd naar de wensen van de rijders en ze een mooi compact evenement te kunnen aanbieden met voldoende rally kilometers, korte verbindingen, een compact tijdschema voor een aantrekkelijke prijs.
Het publiek wordt door het brede programma weer op hun wenken bediend met de vernieuwde proef op de Diamantstraat. Naast de rally, zal de Shortrally en de Legend-rally in totaal 6 keer doorkomen. Zeker deze laatste groep zal smullen zijn voor liefhebbers van historische auto’s
Kortom een evenement wat je niet mag missen als team, toeschouwer of als official. De organisatie doet er alles aan om het voor een eider zo aantrekkelijk mogelijk te maken een sportief top evenement neer te zetten.
Nog 4 kanshebbers voor de ERC titel! (Vrijdag 26 September 2014 15:03)
Met nog twee wedstrijden te gaan dit seizoen in het FIA European Rally Championship zijn er nog vier kanshebbers voor de ERC titel.In oktober wordt de Rallye International du Valais verreden en het seizoen wordt afgesloten op Corsica in november voor de Giru di Corsica-Tour de Corse.
Momenteel heeft Esapekka Lappi de meest gunstige papieren. De Fin staat aan de leiding voor merkgenoot Sepp Wiegand die tegen een achterstand aankijkt van 19 punten. Kajetan Kajetanowicz, uitkomend voor het LOTOS Rallyteam, staat, na zijn uitstekende prestatie op Cyprus afgelopen weekend, op de derde plaats maar heeft wel een achterstand van 29 punten.
Craig Breen kreeg van Peugeot een extra kans om de titel alsnog naar zich toe te trekken. De Ier mocht afgelopen weekend de Rally van Cyprus rijden, een wedstrijd die in eerste instantie niet op zijn kalender stond. Ook nu speelde technische problemen met de Peugeot 208 T16 hem parten waardoor hij de finish niet wist te bereiken.
Desondanks maakt Breen nog steeds kans op de ERC titel. Met nog 78 punten te verdienen liggen de kansen voor alle vier de deelnemers nog compleet open.
Ook de strijd om de titels in de ERC Production Car Cup, het 2WD kampioenschap en het ERC Junior kampioenschap worden tijdens de aankomende wedstrijden beslist.
De Mitsubishi Mirage R5 (Woensdag 24 September 2014 20:29)
De Mitsubishi R5 is gebaseerd op de nieuwe Mitsubishi Mirage, op het Europese continent beter bekend als de Space Star, is ontworpen en ontwikkeld door Tomas Weng van Mpart AB (Ralliart Zweden) en is compleet opgebouwd onder R5 reglementen.
De auto is uitgevoerd met een 1.6 liter motor, voorzien van een vijf versnellingsbak, vierwiel aandrijving en MacPherson ophanging.
“Er is veel tijd gestoken in het ontwerp en de ontwikkeling van deze auto. We hebben de auto zo eenvoudig mogelijk gemaakt en zoveel mogelijk gebruik gemaakt van Mitsubishi onderdelen. We zijn er van overtuigd dat de auto hierdoor relatief makkelijk in onderhoud is en maakt het voor ons mogelijk de auto tegen een interessante prijs aan te kunnen bieden.
We zijn ontzettend trots op deze auto en geloven in een mooie toekomst. De interesse van teams is nu al overweldigend en het aantal bevestigde verkopen loopt al in de dubbele cijfers,” aldus Tomas Weng van Mpart AB.
In oktober zal de auto nog grondig worden getest en de eerste wedstrijd zal, naar alle waarschijnlijkheid, al begin volgend seizoen kunnen worden verreden. Coureurs die interesse hebben in de nieuwe Mitsubishi kunnen meer informatie vinden op www.mitsubishiR5.com.
Bernhard ten Brinke tweede in Twentse rallyklassieker! (Maandag 22 September 2014 10:26)
Om de rally voor al die deelnemers en voor de toeschouwers aantrekkelijker te maken, is er flink gesleuteld aan veel van de bekende klassementsproeven. veranderd. “Onder andere oud-rijder Dirk Boers heeft ons geadviseerd, en dat heeft een behoorlijk veranderd parcours opgeleverd”, aldus Anno Bakker, voorzitter van de Stichting Hellendoorn Rally. Het hoogtepunt van deze vernieuwing, op papier althans, is de klassementsproef tussen Den Ham en Hellendoorn. Deze is liefst 23 kilometer lang, en staat op zaterdag drie maal op het programma.
In grote lijnen is de vertrouwde opzet van de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally echter behouden. De start is op vrijdag 20 september om 19.00 uur in de Dorpsstraat in Hellendoorn. De eerste klassementsproef die wordt gereden (om 19.14 uur en een tweede maal vanaf 22.05 uur) is de befaamde Luttenbergring, die overigens wel veranderd is ten opzichte van voorgaande jaren. Het is de enige proef van de wedstrijd waar toeschouwers entree moeten betalen (5 euro per persoon), de overige klassementsproeven zijn gratis toegankelijk. Na de zes proeven over 78 kilometer op vrijdagavond, gaat de strijd op zaterdag door vanaf 9.30 uur. In die tweede etappe staan nog eens negen proeven over 131 kilometer op het programma. De finish is zaterdagavond om acht uur, ook weer voor Restaurant De Kroon in de Dorpsstraat in Hellendoorn. De ‘short rally’ vindt plaats op zaterdag tussen 14.00 en 19.10 uur, en voert over de laatste vijf klassementproeven van de langere rally.
Om het evenement goed te kunnen volgen, is een informatiepakket onmisbaar. Een overzichtskaart van alle klassementsproeven, een programmamagazine en nog veel meer kost samen 15 euro. Dat is overigens inclusief een toegangskaartje voor het serviceterrein op industrieterrein ’t Lochter in Nijverdal, dat los 5 euro kost. Om verder op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en de standen is de rally te volgen via internet (www.hellendoornrally.eu) en twitter (@USIHdoornrally), of via de speciale Hellendoorn Rally app, gratis te downloaden voor alle soorten mobiele telefoons.
Bron: www.hellendoornrally.nl
Bjorn Waldegard overleden. (Zondag 31 Augustus 2014 12:20)
Dennis Kuipers is zondag als 8e geëindigd in de ADAC Rallye Deutschland, die meetelt voor het wereldkampioenschap. Het is de hoogste klassering die de 28-jarige Bornenaar ooit in deze wedstrijd behaalde. Hij maakte in deze rally na ruim een jaar zijn rentree in het circuit van het World Rally Championship (WRC). Begin oktober gaat Kuipers van start in Frankrijk, waar hij in 2011 vijfde werd. Dat is nog steeds de beste prestatie van een Nederlander in een WRC-wedstrijd.
"We hebben het overleefd, ik ben erg blij met onze achtste plaats" aldus Kuipers
Kuipers had uiteindelijk in zijn Ford Fiesta RS WRC na de vier zondagproeven een achterstand van 4 minuten en 25,3 seconden op de verrassende winnaar, de Belg Thierry Neuville in een Hyundai 120 WRC. Het was de eerste zege voor Neuville en zijn automerk in het debuutjaar. Hij maakte op de eerste avond donderdag met zijn wagen in de shakedown nog een koprol,maar de auto viel te herstellen. Zijn teamgenoot, de Spanjaard Dani Sordo, legde beslag op de tweede plaats. De Noor Andreas Mikkelsen werd in een Volkswagen derde.
Opmerkelijk was dat het Volkswagen-team na twaalf overwinningen de eerste plaats in Trier misliep. Dat kwam doordat de Fransman Sébastien Ogier, de regerend wereldkampioen, en de Fin Jari-Matti Latvala, tot vanmorgen de klassementsleider, uitvielen. Latvala belandde vanmorgen tijdens de eerste proef met zijn Polo in een wijngaard en kon niet verder.
Kuipers constateerde zondagmorgen na de beginproef dat het parcours erg glad was. ,,We maakten dan ook veel fouten'', zei hij. ,,Maar we hebben het overleefd.'' Na afloop was de Tukker opgetogen over zijn achtste stek in het eindklassement: ,,Het was erg lastig in deze moeilijke wedstrijd, mede door de weersomstandigheden. Maar ik ben erg blij met onze klassering, nadat we zolang niet meer hebben meegedaan in een WRC-rally.''
Neuville wint allereerste WK Rally in Duitsland! (Zondag 24 Augustus 2014 18:38)
Een lang leven was de nieuwe koploper niet beschoren, want in de eerste hectometers van de tweede rit volgde Meeke het voorbeeld van Latvala.
Neuville kreeg zo de koppositie in de schoot geworpen. En onze landgenoot gaf dat cadeau niet meer uit handen. Hij won met 40 seconden voorsprong op zijn Spaanse ploegmaat Dani Sordo, de winnaar van vorig jaar.
Zo eindigt de rally voor Neuville beter dan hij begon. Want in de shakedown op donderdag ging Neuville spectaculair liefst zes keer over de kop in de wijnvelden. De mecaniciens slaagden er echter in de zwaar beschadigde auto weer rijklaar te krijgen, en dat werd beloond. In de WK-stand rukt de vicewereldkampioen op van zeven naar vijf.
Neuville is nog maar de tweede Belg die een WK-rally kan winnen: in 2005 had François Duval de primeur in Australië in een Citroën Xsara.
Secondeduel in Finland! (Maandag 4 Augustus 2014 12:21)
Nog twee maanden geduld... (Woensdag 30 Juli 2014 21:53)
Erik van Loon zal aan de Dakar Rally 2015 meedoen met een Mini. Van Loon maakte die keuze na in de afgelopen Dakar een aantal zeer goede resultaten te hebben behaald, die door problemen met de auto teniet werden gedaan. “We reden vrijwel iedere dag in de top 10, maar slechts drie keer zijn we ook in de top 10 gefinisht. We weten dat we het kunnen – dat hebben we ook bewezen – en dat het aan het rijden en het navigeren niet ligt. Daarom wil ik nu met een erkend betrouwbare en goede, snelle auto eruit halen wat er absoluut in zit.”
Van Loon heeft verschillende opties overwogen en afgewogen, maar koos voor de betrouwbaarheid van de X-Raid Mini. In de afgelopen Dakar bewees die auto niet alleen de betrouwbaarste maar ook de beste van het veld te zijn. Alle elf Mini’s die zijn gestart in Rosario, hebben de finish in Valparaiso gehaald. Negen ervan eindigden in de top 12. Tien van de dertien etappes werden door een Mini gewonnen.
Van Loon gaat zich uitgebreid voorbereiden op de Dakar van volgend jaar, door vier grote wedstrijden te rijden. Drie daarvan staan op de kalender van het FIA WK cross country: de Abu Dhabi Desert Challenge (3-10 april), de Pharaons Rally in Egypte (18-25 mei) en de Baja Aragon in Spanje (18-20 juli). Daar wordt de OiLibya Rally in Marokko (3-9 oktober) nog aan toegevoegd.
Die vier wedstrijden rijdt Van Loon met volledige ondersteuning van Mini. Naar iedere rally gaan wel eigen monteurs mee om de auto goed te leren kennen. Het eigen XDakar-team zal zelf de service van de auto tijdens de Dakar op zich nemen, met ondersteuning van X-Raid Mini wat betreft het motorgedeelte.
Van Loon rijdt in eigen kleuren en met zijn eigen sponsors, zoals in de afgelopen Dakar bijvoorbeeld Nasser Al-Attiyah, Federico Villagra, Boris Garafulic, Martin Kaczmarski en Vladimir Vasiliyev dat deden.
Bron: Rallycenter.nl
Van Tienen's starten niet na geschil KNAF. (Vrijdag 14 Februari 2014 14:48)