www.rallyworld.intropagina.nl
nieuws

Kevin Abbring officiële testrijder Hyundai in 2015! (Woensdag 14 Januari 2015 21:32)

Hyundai Motorsport heeft de talentvolle Nederlandse coureur Kevin Abbring gecontracteerd als officiële testrijder van het Hyundai WRC Team in 2015. Abbring, die volgende week zijn 26ste verjaardag viert, is een van de meest getalenteerde rallyrijders van dit moment.

Hyundai Motorsport-teamchef Michel Nandan juicht de komst van Eindhovenaar Abbring dan ook enthousiast toe. ‘Wij zijn zeer blij dat we Kevin als officiële testrijder hebben gecontracteerd. Hij heeft een uitzonderlijk talent en een grote toekomst voor zich. Vorig jaar toen Hyundai debuteerde in het World Rally Championship, heeft Kevin al enkele tests en pre-event roll-outs voor ons verzorgd. Zijn positieve houding, zijn benadering en uiteraard zijn vaardigheden hebben vorig jaar tijdens het testen voorafgaand aan de rally zoveel indruk gemaakt op onze technici, dat zij hem graag bij het team wilden hebben’, aldus Nandan, die erkende dat hij Kevin al enige tijd in het vizier heeft.

Bijdrage aan ontwikkeling nieuwe Hyundai rallyauto
Dit seizoen zal Kevin Abbring een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de nieuwe Hyundai i20 WRC. Daarnaast verschijnt hij samen met zijn navigator, de Brit Sebastian Marshall, namens Hyundai in een aantal WRC-rally’s aan de start. Michel Nandan: ‘We weten nog niet welke rally’s Kevin zal rijden. Dat wordt later besloten. Kevin zal in ieder geval al deze week voor ons aan het werk gaan tijdens een pre-event van de Rally van Monte Carlo.’

Abbring_Hyundai

foto: www.rallystart.nl

Dakar Rallypoule 2015 gaat de lucht in! (Woensdag 24 December 2014 20:43)

De 3e editie van de Dakar Rallypoule (2015) is vandaag de lucht in gegaan! Dit jaar nog beter dan voorgaande jaren! We verwachten een aardig aantal Dakar liefhebbers/deelnemers die aan deze poule zullen deelnemen. De poule is te vinden op de pagina 'rallypoules'. We wensen de deelnemers veel succes en zijn benieuwd naar de reacties!

Rally_Countryman_Dakar_10_highRes

Bron: www.motoringfile.com

WRC in 2017 in Brazilië? (Zaterdag 29 November 2014 18:25)

Dit seizoen bestond de kalender van het World Rally Championship uit 13 wedstrijden waarvan de meeste werden verreden in Europa. Mexico, Argentinië en Australië waren dit jaar de uitzonderingen op de kalender. In 2015 ziet de WRC kalender er hetzelfde uit als dit jaar.

De FIA, en ook de constructeurs, willen natuurlijk in Europa blijven rijden, het is immers een grote afzetmarkt met flink wat rallyfans, maar kijken ook naar wedstrijden in andere landen buiten Europa. Zo is men in China al wat jaartjes bezig om het WRC naar het land te krijgen maar wil dit, op 1999 na, niet echt lukken. Wel is de Rally of China sinds 2000 al een vaste waarde op de kalender van het Asia Pasific Rally Championship (APRC).

Een andere groeimarkt in de automobiel industrie, en dus erg interessant voor de diverse constructeurs in het WRC, is Brazilië. Het Zuid Amerikaanse land wil dolgraag toetreden tot de WRC kalender en men heeft ook al een rally op het oog, de Rally Erechim.
De gravelwedstrijd in het zuiden van Brazilië zou volgens de Braziliaanse autosport bond de beste kandidaat zijn om toegevoegd te worden aan de WRC kalender. Ook al ligt de dichtstbijzijnde luchthaven 1000 kilometer van het rallycentrum vandaag.

Het bestuur van Rio Grande do Sul, de regio waar de rally wordt verreden, is ervan overtuigd dat de wedstrijd in hun regio uitermate geschikt is voor het World Rally Championship en zijn al op zoek naar sponsoren voor de edities in 2015 en 2016. 2016 moet het jaar zijn waarin het evenement aan de voorwaarden van de FIA voldoet en als kandidaat rally voor het WRC zou moeten worden verreden. Het uiteindelijke doel is om vanaf 2017 een vaste waarde op de WRC kalender te worden.

Hyundai_Paddon

foto: www.rallystart.nl

Rally van Putten krijgt vervolg in 2015! (Zaterdag 29 November 2014 17:46)

Na de succesvolle editie van 2014 is de organisatie alweer druk bezig om ook in 2015 weer een succesvol rally evenement neer te zetten. Veel is geleerd van wat er goed, maar vooral ook van wat er beter kon, bij de eerste editie. De vele positieve reacties van zowel rijders als publiek vormden voor de organisatie dé uitdaging om in 2015 een in alle opzichten nóg succesvoller evenement te kunnen neerzetten.

Waar we in 2014 nog in mei de wedstrijd organiseerden, staat de tweede editie van de tweede Rally van Putten op 18 april 2015 op de kalender. Vanwege het landelijke- en toeristische karakter van de omgeving heeft de organisatie besloten ruim vóór het voorjaar een datum te prikken. Op deze wijze houdt de organisatie zoveel mogelijk rekening met zowel Putten zelf als de omgeving.

Het concept “Rally 2.0” bleek in 2014 succesvol te zijn. Door strenge kostenbeheersing, het gebruik van internet en natuurlijk onze sponsoren konden de kosten relatief laag gehouden worden. Dat resulteerde in bijzonder lage inschrijfkosten. Ook in 2015 zal dit concept, waarbij zoveel mogelijk wedstrijdkilometers voor een redelijke prijs gereden worden, aan de basis van deze wedstrijd liggen en verder worden doorontwikkeld. We hopen na afloop dan ook weer tevreden gezichten te zien bij de finish.

Het succes van de eerste editie heeft er toe geleid dat de Rally van Putten vanaf 2015 door de KNAF is opgenomen op de kalenders voor de (short-)rally kampioenschappen. De rally zal bestaan uit acht klassementsproeven terwijl de shortrally bestaat uit zes proeven. Evenals in 2014 zal er opnieuw over zowel verhard- als verharde ondergrond worden gereden. Zes van de klassementsproeven worden gereden op het grondgebied van de gemeente Putten. De overige twee zullen worden verreden op industrieterrein de Harselaar in Barneveld. De Harselaar was in het verleden al vaker scherprechter van eerdere rally’s en zal, in een geheel nieuwe opzet, opnieuw veel spektakel bieden aan zowel rijders als publiek.

De Rally van Putten blijft ook in 2015 een compact evenement. Er zijn opnieuw relatief korte verbindingsetappes. De eerste auto wordt net als dit jaar rond het middaguur, na de verkenningen in de ochtend, op het startpodium verwacht. Het podium staat ook deze keer weer in het centrum van Putten, bij zalen- en congrescentrum De Aker, opgesteld.

Putten_2014

foto: Arjan Klingenberg

 

Op de limiet in Hengelo! (Maandag 3 November 2014 20:56)

Afgelopen weekend werd de Conrad Euregio Rally rondom Hengelo verreden. Jeroen Swaanen en Toine van de Ven wisten een ruime overwinning te pakken. Maar wat gebeurde er eigenlijk bij de andere rijders? Hier een kort verslag van afgelopen zondag.

Het zag er 's ochtends vroeg al zonnig uit voor de rijders, wat anders was dan vorig jaar, toen er flinke hagelbuien uit de lucht vielen. Jeroen Swaanen gaat met startnummer 1 van start. Belangrijke tegenstanders voor hem zijn o.a. Kevin Kooijman, Antoine van Ballengooijen, Martin van Iersel en Wouter Ploeg. Swaanen neemt aan het begin van de wedstrijd al gauw de leiding maar in de groep N blijft het erg spannend. Kooijman, van Ballengooijen en verassende thuisrijder Kranenburg strijden voor de winst in de groep N. Martin van Iersel loopt na de eerste twee klassementsproeven al op een grote achterstand van de andere rijders.

KP2 wordt verassend gewonnen door Harry Kleinjan in de Porsche 964. Kleinjan, Ploeg, Nijhof en Haverkate zijn de grootste kanshebbers voor de klasse S20 en daarbij ook de spektakelmakers van de wedstrijd! Kleinjan pakt in deze klasse na de eerste boucle de leiding maar heeft een kleine voorsprong van 2 seconden op concurrent Wouter Ploeg rijdend in de inmiddels vertrouwde BMW M1 Coupé.

Op KP3 is Jeroen Swaanen opnieuw het snelst maar Harry Kleinjan gaat snoeihard en staat na KP3 zelfs 3e algemeen. Kevin Kooijman vult de 2e plaats aan en rijd een uitstekende wedstrijd. Swaanen zal de winst gemakkelijk uit handen kunnen geven door één fout te maken. Achter Kleinjan zijn het (op volgorde van klassement) Kranenburg, van Ballengooijen en Nijhof die achtervolgen. Wouter Ploeg moest helaas een einde aan zijn rally brengen. De BMW van Ploeg raakte in een flauwe bocht van de weg en het gevolg was dat Ploeg een sloot in dook.

Ook op KP4 is Jeroen Swaanen opnieuw het snelst maar is er een verassende 2e tijd van Ernst Kranenburg en Peter van Teunenbroek die hun thuisrally sneller rijden dan verwacht. Ze pakken de leiding in de groep N en stijgen naar de 2e positie. Kevin Kooijman die 2e stond is naast Ploeg ook een sloot in geklapt en ook voor hem betekende dit het einde van de wedstrijd. Swaanen heeft nu een verre voorsprong maar op KP4 en 5 heerste er een spannend duel om de 2e plaats tussen Van Ballengooijen en Kranenburg, wat na KP5 maar een klein verschil was van 2.5 seconden.

KP6 wordt verassend gewonnen door Ernst Kranenburg in de oude Evo 8. Swaanen verliest minder dan een seconde maar Kranenburg is toch echt wel de verassing van de wedstrijd. Antoine van Ballengooijen gooit de spanning in de groep N uit de wedstrijd. De Mitsubishi liep op KP6 niet goed en Van Ballengooijen stopte ermee. Harry Kleinjan overkwam hetzelfde en beiden mannen zijn helaas uit de wedstrijd, waardoor het langzamerhand een slachtveld werd in Hengelo.

Daarna was de spanning er wel uit. Swaanen wist de proeven die volgden ook te winnen en Nijhof en Kranenburg volgden daar achter. Jan de Winkel en Wim Muilwijk waren ook verassend snel en zij hadden een duel om de 4e plaats, wat toch nog tot enige spanning leed. Jan de Winkel zou uiteindelijk die 4e positie pakken en Muilwijk zou 5e algemeen eindigen. De Fiesta Trophy werd overtuigend gewonnen door Mats van de Brand. Die op de limiet ging in Hengelo en een verre voorsprong had op concurrent Kevin van Deijne. Ruurd Osche pakte de Short-Rally titel en zo komen we aan het einde van een geslaagd rallyseizoen. Wij van rallyworld.intropagina.nl bedanken de organisatie en zijn benieuwd naar het seizoen 2015.

Nijhof_Euregio

foto: www.euregiorally.nl

 

Pakt Kevin Abbring de ERC Asfalt Masters titel? (Zondag 12 Oktober 2014 8:30)

In het weekend van 23 tot en met 25 oktober wordt in de omgeving van het Zwitserse Valais de voorlaatste ronde van het FIA European Rally Championship (FIA ERC) verreden. Deze wedstrijd, verreden op asfalt, telt ook mee voor de ERC Asfalt Masters en vormt ook de voorlaatste kans om punten voor dit aparte kampioenschap te scoren.

De ERC Masters, dit seizoen voor het eerst onderdeel van het kampioenschap, zorgen voor een extra kampioenschap voor specialisten. De ERC Gravel Master en ERC Ice Master van dit seizoen zijn al bekend. Robert Kubica wist de meeste punten op het ijs te scoren en Kajetan Kajetanowicz pakte de ERC Gravel Master titel.

In de strijd om de ERC Asfalt Master titel zijn er nog vier kandidaten die kans maken op deze titel en één van hen is onze landgenoot Kevin Abbring. Abbring, rijdend in de Peugeot 208 T16, heeft tot op heden 195 punten weten te scoren in het ERC Asfalt Masters klassement en kijkt tegen een achterstand aan van 43 punten op Esapekka Lappi (Skoda). Zijn teamgenoot Craig Breen heeft 134 punten en wordt op zijn beurt op de huid gezeten door Sepp Wiegand (Skoda) met 124 punten.

De punten worden verdeeld tijdens de asfaltwedstrijden waarbij de eerste vijf coureurs op iedere klassementsproef punten kunnen scoren (10 punten voor de snelste, 6 punten voor nummer twee, 4 punten voor nummer drie, 2 punten voor nummer vier en 1 punt voor nummer vijf).

Na zijn uiterst sterke prestatie tijdens de Rally van Frankrijk welke begin oktober werd verreden lijkt Abbring helemaal klaar te zijn voor de strijd in Zwitserland.

Abbring_003

foto: www.rallystart.nl

Hyundai Motorsport test nieuwe I20 WRC (Vrijdag 10 Oktober 2014 18:02)

Naast hun deelname aan het FIA World Rally Championship 2014 is Hyundai Motorsport op de achtergrond druk bezig met de ontwikkeling van hun nieuwe rallybolide voor volgend seizoen. Onlangs is het eerste prototype van de i20 WRC 2015 van de band gerold en de Fransman Bryan Bouffier heeft al met de auto kunnen testen op een privé testterrein in Duitsland.

De World Rally Car is gebaseerd op de splinternieuwe Hyundai i20, de derde generatie van het populaire model in het sterk bezette B-segment. De nieuwe Hyundai i20 is een compleet nieuwe auto ten opzichte van het huidige model en in de World Rally Car is alle feedback van het afgelopen WRC seizoen verwerkt.

“Het is altijd een belangrijk moment wanneer een nieuwe auto voor het eerst de weg op gaat en dat was ook dit keer het geval. We zijn al een tijd bezig met de ontwikkeling van onze nieuwe World Rally Car en eind vorige maand hebben we het eerste prototype voor het eerst in actie gezien. Alle data en ervaringen welke we tijdens ons eerste seizoen in het World Rally Championship hebben opgedaan is verwerkt in deze auto. De auto wordt ingezet zodra wij zeker weten dat ie goed genoeg is om de huidige i20 WRC te vervangen – we hebben geen haast. Het is een compleet andere auto ten opzichte van ons huidige model: het is een ander platform, de auto is langer, lager en breder. Er ligt een nieuwe motor en een andere overbrenging in de auto. We staan natuurlijk nog aan het begin van een lang proces en we zullen hard blijven werken om deze auto gedurende de komende maanden verder te ontwikkelen,” aldus Michel Nandan.

Nieuwe_Hyundai_i20WRC

 
Conrad Euregio Rally flink uitgebreid! (Dinsdag 29 September 2014 14:34)

Nadat begin dit jaar al is besloten om naar een eendaags evenement te gaan is het de organisatie gelukt om binnen dit vernieuwde concept een zeer aantrekkelijke wedstrijd te organiseren: ca. 160 km proef op een dag! Hiermee is meteen de langste eendagsrally van Nederland geworden!

Het tijdschema is flink onderhanden genomen zodat de proef van 26,9 zelfs 3 x keer verreden wordt. De publiekslieveling in Hengelo is geheel aangepakt en zal 2 keer aangedaan worden. In totaal worden er 10 proeven verreden met een verbindingsroute van slechts 130 km.
Aan de deelnemers verder uit het land is ook gedacht doordat de verkenning zaterdag middag van 12:00 tot 18:00 gepland is voor 4 proeven, lekker ruim dus. De technische keuring zal in dat zelfde tijdsbestek zijn.

Als sluitstuk van de rally en het rallyseizoen zal op de finishlocatie rond 17:30 ook direct aansluitend de prijsuitreiking zijn in het sfeervolle Wapen van Beckum. Naar verwachting is het geheel rond 19:30 uur afgerond.
De organisatie verwacht hiermee goed te hebben geluisterd naar de wensen van de rijders en ze een mooi compact evenement te kunnen aanbieden met voldoende rally kilometers, korte verbindingen, een compact tijdschema voor een aantrekkelijke prijs.

Het publiek wordt door het brede programma weer op hun wenken bediend met de vernieuwde proef op de Diamantstraat. Naast de rally, zal de Shortrally en de Legend-rally in totaal 6 keer doorkomen. Zeker deze laatste groep zal smullen zijn voor liefhebbers van historische auto’s
Kortom een evenement wat je niet mag missen als team, toeschouwer of als official. De organisatie doet er alles aan om het voor een eider zo aantrekkelijk mogelijk te maken een sportief top evenement neer te zetten.

Afbeelding

Nog 4 kanshebbers voor de ERC titel! (Vrijdag 26 September 2014 15:03)

Met nog twee wedstrijden te gaan dit seizoen in het FIA European Rally Championship zijn er nog vier kanshebbers voor de ERC titel.In oktober wordt de Rallye International du Valais verreden en het seizoen wordt afgesloten op Corsica in november voor de Giru di Corsica-Tour de Corse.

Momenteel heeft Esapekka Lappi de meest gunstige papieren. De Fin staat aan de leiding voor merkgenoot Sepp Wiegand die tegen een achterstand aankijkt van 19 punten. Kajetan Kajetanowicz, uitkomend voor het LOTOS Rallyteam, staat, na zijn uitstekende prestatie op Cyprus afgelopen weekend, op de derde plaats maar heeft wel een achterstand van 29 punten.

Craig Breen kreeg van Peugeot een extra kans om de titel alsnog naar zich toe te trekken. De Ier mocht afgelopen weekend de Rally van Cyprus rijden, een wedstrijd die in eerste instantie niet op zijn kalender stond. Ook nu speelde technische problemen met de Peugeot 208 T16 hem parten waardoor hij de finish niet wist te bereiken.
Desondanks maakt Breen nog steeds kans op de ERC titel. Met nog 78 punten te verdienen liggen de kansen voor alle vier de deelnemers nog compleet open.
Ook de strijd om de titels in de ERC Production Car Cup, het 2WD kampioenschap en het ERC Junior kampioenschap worden tijdens de aankomende wedstrijden beslist.

Breen001

De Mitsubishi Mirage R5 (Woensdag 24 September 2014 20:29)

Afgelopen zaterdag, toen rally minnend Nederland zich stond te vergapen aan het rally geweld in de omgeving van Hellendoorn, werd tijdens de RallyDay, een jaarlijks terugkerend evenement op het Castle Comb Racing Circuit, de nieuwe Mitsubishi R5 getoond aan het publiek. Voor het eerst verscheen de auto in het publiek buiten Scandinavië.

De Mitsubishi R5 is gebaseerd op de nieuwe Mitsubishi Mirage, op het Europese continent beter bekend als de Space Star, is ontworpen en ontwikkeld door Tomas Weng van Mpart AB (Ralliart Zweden) en is compleet opgebouwd onder R5 reglementen.

De auto is uitgevoerd met een 1.6 liter motor, voorzien van een vijf versnellingsbak, vierwiel aandrijving en MacPherson ophanging.

“Er is veel tijd gestoken in het ontwerp en de ontwikkeling van deze auto. We hebben de auto zo eenvoudig mogelijk gemaakt en zoveel mogelijk gebruik gemaakt van Mitsubishi onderdelen. We zijn er van overtuigd dat de auto hierdoor relatief makkelijk in onderhoud is en maakt het voor ons mogelijk de auto tegen een interessante prijs aan te kunnen bieden.
We zijn ontzettend trots op deze auto en geloven in een mooie toekomst. De interesse van teams is nu al overweldigend en het aantal bevestigde verkopen loopt al in de dubbele cijfers,” aldus Tomas Weng van Mpart AB.

In oktober zal de auto nog grondig worden getest en de eerste wedstrijd zal, naar alle waarschijnlijkheid, al begin volgend seizoen kunnen worden verreden. Coureurs die interesse hebben in de nieuwe Mitsubishi kunnen meer informatie vinden op www.mitsubishiR5.com.

 

mitsubishi-r5-rally-car 

Bernhard ten Brinke tweede in Twentse rallyklassieker! (Maandag 22 September 2014 10:26)

 
Hij trotseerde mist, modder en een wolkbreuk. In een bewogen 33e editie van de Hellendoorn Rally moest Bernhard ten Brinke al zijn ervaring en stuurmanskunst aanspreken om aan de finish te komen van deze Twentse rallyklassieker. De beloning volgde voor de Achterhoekse coureur en zijn Belgische navigator Davy Thierie met een prachtige tweede plaats.

De weergoden hielden afgelopen vrijdagavond huis rondom Hellendoorn. Voor Bernhard ten Brinke opende zijn thuiswedstrijd gehuld in nevelen. Dichte mistbanken maakten de eerste twee proeven tot een hachelijke onderneming. “Op sommige stukken reed je met 150 km/u zo een muur van mist in. Opeens zag je helemaal niets. Echt heel link.” 

Prima beslissing
De coureur uit Zeddam was het eens met de beslissing van de wedstrijdleiding om vrijdagavond de resterende 4 proeven te cancellen. “Wij als rijders kunnen weliswaar ons tempo aanpassen aan de omstandigheden, want dat is de essentie rallyrijden”, aldus de rijder die rijdt met steun van Eurol, Multicycle, Bribus Keukens, Bribus Extra, Etna, Autototaal en Logisz. “Maar stel een equipe spint in zo’n mistbank, dan zijn de gevolgen niet te overzien als de volgende deelnemer die auto niet ziet staan.”

Op zaterdag, met 9 proeven op het programma, hielden de weergoden zich lange tijd koest. Bernhard ten Brinke en Davy Thierie genoten van de vernieuwde klassementsproeven en merkten bij elke volgende etappe dat het harder én beter ging in hun Ford Fiesta RS WRC. “Dennis Kuipers was dit keer te snel, maar gaandeweg de dag werden de verschillen kleiner. Ik heb geleerd dat ik de Fiesta nog meer moet laten rollen.”

Aan het eind van de Hellendoorn Rally zorgde een hoosbui boven Rijssen dat nog één klassementsproef werd geschrapt. Het maakte voor het eindresultaat niet uit: de tweede plaats was al sinds de openingsproef stevig in handen. “Ik had natuurlijk liever gewonnen, maar Dennis heeft fantastisch gereden. Ik wilde kilometers maken ter voorbereiding op de Dakar Rally. Als je dan ook nog tweede wordt, dan kun je niet anders dan tevreden zijn.” 

Eigen kledinglijn
De Hellendoorn Rally 2014 markeerde ook de lancering van de eigen Bernhard ten Brinke Racing kledinglijn, waarbij de caps, polo shirts, jassen enz. gretig aftrek vonden. Ook de Toyota Hilux, het Dakar-wapen voor 2015, bleek een ware mensenmagneet op het serviceterrein. “In alle opzichten een geslaagde wedstrijd, waarbij de samenwerking met Wevers Sport als vanouds verliep.”
Rallyworld.intropagina.nl
TenBrinke_Hellendoorn
 
Kuipers gaat voor nummer twee in Hellendoorn! (Donderdag 18 September 2014 7:39)
Dennis Kuipers won ‘Hellendoorn’ in 2013. Hij heeft zijn zinnen gezet op een tweede zege, en brengt daarvoor een Ford Fiesta WRC in stelling. “Makkelijk zal het niet worden”, denkt de Twentse rijder. “Aan Bernhard ten Brinke krijg ik een zware dobber. Eén klein foutje, of een lekke band, kan beslissend zijn.” Ook Ten Brinke, winnaar in 2010, komt met een Fiesta WRC aan de start. Rijder nummer drie met een World Rally Car is Edwin Schilt (Subaru Impreza), vorig jaar vijfde. Maar ook voor veel deelnemers uit andere klassen van de rallysport blijft ‘Hellendoorn’ het hoogtepunt van het seizoen, getuige de 70 inschrijvingen voor de tweedaagse rally en de 32 voor de ‘short’ op zaterdagmiddag.

Om de rally voor al die deelnemers en voor de toeschouwers aantrekkelijker te maken, is er flink gesleuteld aan veel van de bekende klassementsproeven. veranderd. “Onder andere oud-rijder Dirk Boers heeft ons geadviseerd, en dat heeft een behoorlijk veranderd parcours opgeleverd”, aldus Anno Bakker, voorzitter van de Stichting Hellendoorn Rally. Het hoogtepunt van deze vernieuwing, op papier althans, is de klassementsproef tussen Den Ham en Hellendoorn. Deze is liefst 23 kilometer lang, en staat op zaterdag drie maal op het programma.

In grote lijnen is de vertrouwde opzet van de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally echter behouden. De start is op vrijdag 20 september om 19.00 uur in de Dorpsstraat in Hellendoorn. De eerste klassementsproef die wordt gereden (om 19.14 uur en een tweede maal vanaf 22.05 uur) is de befaamde Luttenbergring, die overigens wel veranderd is ten opzichte van voorgaande jaren. Het is de enige proef van de wedstrijd waar toeschouwers entree moeten betalen (5 euro per persoon), de overige klassementsproeven zijn gratis toegankelijk. Na de zes proeven over 78 kilometer op vrijdagavond, gaat de strijd op zaterdag door vanaf 9.30 uur. In die tweede etappe staan nog eens negen proeven over 131 kilometer op het programma. De finish is zaterdagavond om acht uur, ook weer voor Restaurant De Kroon in de Dorpsstraat in Hellendoorn. De ‘short rally’ vindt plaats op zaterdag tussen 14.00 en 19.10 uur, en voert over de laatste vijf klassementproeven van de langere rally.

Om het evenement goed te kunnen volgen, is een informatiepakket onmisbaar. Een overzichtskaart van alle klassementsproeven, een programmamagazine en nog veel meer kost samen 15 euro. Dat is overigens inclusief een toegangskaartje voor het serviceterrein op industrieterrein ’t Lochter in Nijverdal, dat los 5 euro kost. Om verder op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en de standen is de rally te volgen via internet (www.hellendoornrally.eu) en twitter (@USIHdoornrally), of via de speciale Hellendoorn Rally app, gratis te downloaden voor alle soorten mobiele telefoons.

Kuipers_Duitsland

Bron: www.hellendoornrally.nl

Bjorn Waldegard overleden. (Zondag 31 Augustus 2014 12:20)

Gisteren is bekend geworden dat rallylegende Björn Waldegård is overleden. Waldegård, de eerste officiële wereldkampioen rally (1979), is 70 jaar geworden en is uiteindelijk overleden als gevolg van kanker. 
 
De Zweed was actief in het Wereldkampioenschap rally in de jaren ’70 en ’80 en was de eerste officiële coureur die zich Wereldkampioen rally mocht noemen in 1979. Hij was onder andere actief voor Lancia, Ford en Toyota.
 
Hij maakte de eind jaren ’70 de overstap van Lancia naar Ford waar hij de meeste Europese ronden van het toenmalige WRC reed. Ook kwam hij in Afrika aan de start in de Safari Rally en de Ivory Coast Rally en wist in 1979 met Ford het kampioenschap binnen te halen. 
 
In 1981 maakte hij de overstap naar Toyota en behaalde tijdens zijn tweede seizoen aldaar al direct zijn eerste overwinning in de Rally van Nieuw-Zeeland. Toyota mistte de bood, in het Groep B tijdperk, tijdens de Europese wedstrijden maar was erg sterk in de Afrikaanse wedstrijden. 
Hij wist de Safari Rally en de Ivory Coast Rally beiden tweemaal te winnen.
 
In 1990 wist Waldegård, op 46-jarige leeftijd, de Safari Rally nogmaals te winnen. Hij is daarmee de oudste winnaar van een WK Rally tot nu toe. Waldegård stopte in 1992 met actief rallyrijden maar was nog wel regelmaat tijdens verschillende wedstrijden, waaronder Golden Tulip Rally, actief. 

Waldegard1. Zweedse rallylegende Björn Waldegard (70) overleden

 
 
Dennis Kuipers 8e in Duitsland! (Maandag 25 Augustus 2014 11:06)

Dennis Kuipers is zondag als 8e geëindigd in de ADAC Rallye Deutschland, die meetelt voor het wereldkampioenschap. Het is de hoogste klassering die de 28-jarige Bornenaar ooit in deze wedstrijd behaalde. Hij maakte in deze rally na ruim een jaar zijn rentree in het circuit van het World Rally Championship (WRC). Begin oktober gaat Kuipers van start in Frankrijk, waar hij in 2011 vijfde werd. Dat is nog steeds de beste prestatie van een Nederlander in een WRC-wedstrijd.

"We hebben het overleefd, ik ben erg blij met onze achtste plaats" aldus Kuipers

Kuipers had uiteindelijk in zijn Ford Fiesta RS WRC na de vier zondagproeven een achterstand van 4 minuten en 25,3 seconden op de verrassende winnaar, de Belg Thierry Neuville in een Hyundai 120 WRC. Het was de eerste zege voor Neuville en zijn automerk in het debuutjaar. Hij maakte op de eerste avond donderdag met zijn wagen in de shakedown nog een koprol,maar de auto viel te herstellen. Zijn teamgenoot, de Spanjaard Dani Sordo, legde beslag op de tweede plaats. De Noor Andreas Mikkelsen werd in een Volkswagen derde.

Opmerkelijk was dat het Volkswagen-team na twaalf overwinningen de eerste plaats in Trier misliep. Dat kwam doordat de Fransman Sébastien Ogier, de regerend wereldkampioen, en de Fin Jari-Matti Latvala, tot vanmorgen de klassementsleider, uitvielen. Latvala belandde vanmorgen tijdens de eerste proef met zijn Polo in een wijngaard en kon niet verder.

Kuipers constateerde zondagmorgen na de beginproef dat het parcours erg glad was. ,,We maakten dan ook veel fouten'', zei hij. ,,Maar we hebben het overleefd.'' Na afloop was de Tukker opgetogen over zijn achtste stek in het eindklassement: ,,Het was erg lastig in deze moeilijke wedstrijd, mede door de weersomstandigheden. Maar ik ben erg blij met onze klassering, nadat we zolang niet meer hebben meegedaan in een WRC-rally.''

2014 Rallye Deutschland by 2eight 8SC0315.jpg

 

Neuville wint allereerste WK Rally in Duitsland! (Zondag 24 Augustus 2014 18:38)

Thierry Neuville heeft de Rally van Duitsland gewonnen, de negende manche van het WK. Voor de 26-jarige Belg is het zijn eerste WK-zege, net als voor zijn team Hyundai. Neuville, die als derde aan de slotdag begon op het asfalt in Trier, had wel het nodige geluk. Hij profiteerde vandaag van het uitvallen van de top twee en kon donderdag zelf ternauwernood voort na een zware tuimeling.
De Fin Jari-Matti Latvala begon in zijn Volkswagen als leider aan de laatste vier klassementsritten. Maar al in de eerste ging hij van de baan, zodat de Brit Kris Meeke (Citroën) leider werd.

Een lang leven was de nieuwe koploper niet beschoren, want in de eerste hectometers van de tweede rit volgde Meeke het voorbeeld van Latvala.

Neuville kreeg zo de koppositie in de schoot geworpen. En onze landgenoot gaf dat cadeau niet meer uit handen. Hij won met 40 seconden voorsprong op zijn Spaanse ploegmaat Dani Sordo, de winnaar van vorig jaar.

Zo eindigt de rally voor Neuville beter dan hij begon. Want in de shakedown op donderdag ging Neuville spectaculair liefst zes keer over de kop in de wijnvelden. De mecaniciens slaagden er echter in de zwaar beschadigde auto weer rijklaar te krijgen, en dat werd beloond. In de WK-stand rukt de vicewereldkampioen op van zeven naar vijf.

Neuville is nog maar de tweede Belg die een WK-rally kan winnen: in 2005 had François Duval de primeur in Australië in een Citroën Xsara.

2014 Rallye Deutschland by 2eight 8SC0443.jpg

Secondeduel in Finland! (Maandag 4 Augustus 2014 12:21) 

Jari-Matti Latvala heeft na een geweldig spannende afsluitende dag zijn teamgenoot Sebastien Ogier achter zit weten te houden en voor de tweede maal in zijn carrière zijn thuiswedstrijd, de Neste Oil Rally Finland, weten te winnen. De Fin wist in zijn Volkswagen Polo R WRC de wedstrijd af te sluiten met een voorsprong van 3,6 seconden op Sebastien Ogier (eveneens Volkswagen) en ruim 50 seconden op Kris Meeke (Citroen).
 
De Rally van Finland bestond dit jaar uit 26 klassementsproeven en Latvala wist op de helft van de klassementsproeven de snelste tijd te noteren. Na twee wedstrijddagen had hij een voorsprong van bijna 20 seconden  op Kris Meeke en ruim 21 seconden op Sebastien Ogier. Tijdens de derde dag van de wedstrijd begon de Fin ook erg sterk, halverwege de dag had hij zijn voorsprong weten te vergroten naar bijna 30 seconden op Ogier en ruim 43 seconden op Kris Meeke. Gedurende de tweede helft van de dag kreeg Latvala echter problemen met de remmen van zijn Polo WRC waardoor hij zijn voorsprong zag teruglopen naar 3,4 seconden op Sebastien Ogier. Met nog 3 klassementsproeven te verrijden was er nog alle ruimte voor Sebastien Ogier om zijn achterstand om te buigen in een voorsprong. 
 
Latvala begon echter sterk de laatste dag  met een scratch op de eerste klassementsproef. De volgende twee klassementsproeven, waaronder de afsluitende Powerstage, waren prooi voor Sebastien Ogier maar de Fransman wist onvoldoende achterstand weg te werken waardoor hij uiteindelijk genoegen moest nemen met de tweede plaats achter Jari-Matti Latvala en voor Kris Meeke die zijn Citroen op een keurige derde plaats over het podium mocht rijden.
 
Achter dit drietal vochten Andreas Mikkelsen, Mads Ostberg en Mikko Hirvonen gedurende het weekend een felle strijd uit om de derde plaats. Na twee dagen keek dit drietal tegen een achterstand aan van meer dan een minuut op Latvala maar was het onderlinge verschil tussen Mikkelsen (plaats 4) en Hirvonen (plaats 6) net aan 3 seconden. Ostberg viel halverwege dag 3 weg doordat zijn rolkooi was verbogen en hij niet meer verder mocht rijden. Hirvonen maakte een aantal kleine foutjes waardoor hij de aansluiting met de derde Volkswagen coureur verloor en uiteindelijk genoegen moest nemen met de vijfde plaats achter Andreas Mikkelsen. 
 
Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC) wist niet aan de finish te geraken na een harde aanraking met een flink rotsblok. Hierdoor was de rolkooi van zijn Hyundai verbogen en werd er door de technische commissarissen besloten dat hij niet verder mocht rijden. Zijn teamgenoten van Hyundai, Juho Hanninen en Hayden Paddon, wisten hun auto’s wel aan de finish te brengen op een respectievelijke zesde en achtste plaats. 
 
De volgende ronde van het FIA World Rally Championship is de ADAC Rallye Deutschland welke van 21 tot en met 24 augustus zal worden verreden in de nabije omgeving van Trier. 
 
Eindstand Neste Oil Rally Finland:
 
1. Jari-Matti Latvala
2. Sebastien Ogier (+3,6)
3. Kris Meeke (+50,6)
4. Andreas Mikkelsen (+1:52,5)
5. Mikko Hirvonen (+2:49,7)
6. Juho Hanninen (+4:29,0)
7. Elfyn Evans (+5:25,8)
8. Hayden Paddon (+6:17,8)
9. Henning Solberg (+12:07,0)
10. Karl Kruuda (+14:44,7) (WRC2)
2014 WRC Rally Finland 
 
 
Dennis Kuipers keert terug in het WK! (Zaterdag 2 Augustus 2014 19:30)
 
Na een afwezigheid van ruim een jaar maakt Dennis Kuipers zijn rentree in het wereldkampioenschap rally’s met het FERM World Rally Team. De coureur uit Borne neemt in augustus deel aan de ADAC Rallye Deutschland en start begin oktober in de WK-rally van Frankrijk. In beide gevallen met een Ford Fiesta RS WRC van M-Sport.
 
“De Rally van Duitsland is voor mij één van de mooiste wedstrijden. De klassementsproeven zijn zeer gevarieerd en het is bovendien mijn thuiswedstrijd. Er staan altijd veel Nederlandse fans langs de kant en dat maakt deze rally extra speciaal”, vertelt de 28-jarige rallyrijder. 
 
Voorbereidingstraject
Voor de terugkeer op het hoogste niveau heeft het FERM World Rally Team samen met M-Sport een uitgebreid voorbereidingstraject samengesteld. Begin augustus rijdt Dennis Kuipers met zijn Belgische navigator Robin Buysmans in een Ford Fiesta S2000 de Rallye Wartburg om ritme op te doen. Aansluitend werkt de Nederlandse coureur een tweedaagse test af met M-Sport om kennis te maken met de nieuwste evolutie van de Ford Fiesta RS WRC.
 
‘WK-niveau zeer hoog’
Het wordt voor Dennis Kuipers zijn vierde deelname aan de WK Rally van Duitsland. Zijn beste resultaat was een 10e plaats in 2011. In dat seizoen behaalde Dennis Kuipers in totaal 7 top 10-resultaten inclusief een historische vijfde plaats in Frankrijk. “Ik ben er een tijd uit geweest, dus het zal geen eenvoudige opgave zijn; het niveau in het WRC is zeer hoog. Ik ga mijn wedstrijd rustig opbouwen en kijken waar we uitkomen.”
 
Eurol en Heisterkamp
De rentree van Dennis Kuipers op het hoogste niveau van de rallysport wordt mede mogelijk gemaakt door twee nieuwe partners: smeermiddelenfabrikant Eurol en transportspecialist Heisterkamp Transportation Solutions. “Het is prachtig om Nederlandse bedrijven van dit kaliber achter me te hebben staan. De steun van Eurol en Heisterkamp speelt een belangrijke rol bij mijn terugkeer in het WRC.”
 
Agenda FERM World Rally Team:
Wartburg Rallye                     8-10 augustus
ADAC Rallye Deutschland     21-24 augustus
Rally de France-Alsace          3-5 oktober

 

Nog twee maanden geduld... (Woensdag 30 Juli 2014 21:53) 

De liefhebbers kunnen bijna niet wachten, maar moeten geduld hebben tot 19 en 20 september 2014. Dat is het weekend van de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally, voor velen het hoogtepunt van de Nederlandse rallykalender. Grootste verandering ten opzichte van voorgaande jaren is het parcours van deze 33ste editie. Diverse klassementsproeven zijn veranderd, en de deelnemers moeten meer wedstrijdkilometers afleggen dan in de laatste jaren: ruim tweehonderd.

Veel van de ingrediënten die zich in het rijke verleden bewezen hebben, zijn onderdeel van de komende editie. De proeven vormen een mooie mix van bochtige asfaltweggetjes, gravelstroken en zandpaden in Salland en Twente, start en finish zijn in de gezellige Dorpsstraat van Hellendoorn en de overzichtelijke centrale service is op industrieterrein ’t Lochter in Nijverdal. En hoewel over het deelnemersveld nog niets zeker is, maken de nodige nationale toprijders plannen om met snelle bolides aan de start te verschijnen. De organisatie verwacht minstens een handvol World Rally Cars, de Formule 1-bolides van de rallysport, op de deelnemerslijst.

Het wedstrijdschema lijkt op dat van de voorgaande jaren. Na de start op vrijdagavond 19 september om half zeven staan er twee rondes van ieder drie klassementsproeven op het programma. Begonnen wordt met de altijd spectaculaire proef over de Luttenbergring, die echter behoorlijk veranderd is ten opzichte van voorgaande jaren. Een tweede verschil: aan het eind van de avond staat een drie kwartier durende service gepland, sfeervol in het donker. Zaterdag gaan de deelnemers vanaf negen uur op pad voor de tweede etappe, met in de ochtend twee keer twee proeven, waaronder de nieuwe koninginnerit, meer dan twintig kilometer lang. In de middag worden er twee keer drie proeven verreden, inclusief een proef die men als een ‘oude bekende’ zou kunnen betitelen en de inmiddels befaamde publieksproef op het industrieterrein van Almelo. De finish is om een uur of acht in de avond, na in totaal zestien klassementsproeven over meer dan 200 kilometer. Die laatste ronde zaterdagmiddag van twee keer drie proeven vormt ook weer het decor van de Unica Schutte ICT Hellendoorn Short Rally, die officieel begint om één uur ’s middags en finisht om iets over zeven uur ’s avonds.

De rally is in september weer te volgen via internet (www.hellendoornrally.eu), twitter (@USIHdoornRally) en de nog steeds gratis app (Hellendoorn Rally) voor Android en iOS.

 
Hyundai komt met twee nieuwe WRC's (Zondag 13 Juli 2014 17:48)
 
Deze herfst zal de opvolger van de Hyundai i20 wereldwijd worden geprestenteert. Ook voor de rallysport is dit groot nieuws. De opvolger van de Hyundai i20 zal ook gelijk de opvolger zijn van de Hyundai i20 WRC. Dit zal dus de 3e auto van Hyundai zijn waarmee ze in het WRC gaan deelnemen na de Hyundai Accent WRC en de i20 WRC.
Tot dat zover is zal Hyundai tot en met het begin van het seizoen 2015 de i20 WRC doorontwikkelen en verbeteren. Begin seizoen 2015 zal Hyundai met de nieuwe auto aan de start verschijnen. Hyundai vertelde ons “We homologeren de verbeterde i20 WRC op 1 januari en later volgend jaar de opvolger van de i20 WRC,” aldus Michel Nandan.
Hyundai gaat dus komend jaar aan twee auto's werken, de i20 WRC en de komende WRC. Er zijn een aantal teams die zich afvragen of dit wel reglementair is. Maar in ieder geval ziet het er zonnig uit voor Hyundai!
2014 Hyundai i20 WRC race racing h wallpaper background
Bob de Jong overtuigende winnaar GTC Rally 2014! (Maandag 7 Juli 2014 9:44)
Na de ELE Rally van vorige maand heeft Bob de Jong de tweede Brabantse rallyklassieker, de Internationale GTC Rally, op overtuigende wijze op zijn naam weten te schrijven. Voorafgaand aan de wedstrijd werd er nog een geweldige strijd verwacht tussen De Jong en Edwin Schilt, die in de GTC Rally met de prachtige Subaru Impreza WRC aan de start verscheen, maar technische problemen aan die Impreza WRC zorgden voor een vroegtijdig einde aan die tweestrijd. Bob de Jong sloot de eerste dag van de GTC Rally af als leider in de wedstrijd met een voorsprong van ruim drie minuten op Piet van Hoof en Arjen de Koning.
 
Edwin Schilt besloot de tweede dag wel weer aan de start te verschijnen maar was kansloos voor de eindoverwinning. Bob de Jong besloot iets van het gas te gaan maar wist desondanks zijn voorsprong op Van Hoof en De Koning nog verder uit te breiden. Uiteindelijk wist hij de wedstrijd te winnen met een voorsprong van bijna vijf minuten op Arjen de Koning die zijn teamgenoot Piet van Hoof achter zich wist te houden. 
 
In de Jumbo Short Rally was het James Sparrow die in zijn enigszins bejaarde Impreza WRC er vandoor ging met de winst. De strijd in het Short Rally Kampioenschap ging op papier tussen Ruurd Ochse met de brute Honda Civic R3 en Will Bruins in zijn prachtige Opel Astra Kitcar. Er was echter geen maat op de snelheid van Ochse die ook deze wedstrijd afsloot met de volle 100 punten voor het kampioenschap. 
 
De GTC Rally werd dit jaar op vrijdag 4 en zaterdag 5 juli verreden. De wedstrijd bestond uit 16 klassementsproeven met name ten zuiden van Etten-Leur. Er kwamen in totaal 57 equipes aan de start waarbij er 38 de finish wisten te bereiken. De Jumbo Short Rally vond plaats op zaterdag 5 juli en bestond uit zes klassementsproeven. Uiteindelijk wisten 7 van de 27 gestarte deelnemers de finish niet te bereiken.
 
Geslaagde test voor Timo van der Marel in Opel Adam R2! (Maandag 23 Juni 2014 16:40)
In de Vechtdal Rally – in en om Hardenberg – liet rallyrijder Timo van der Marel zaterdag de Opel Adam Rallye in Nederland debuteren. Het werd een zeer geslaagde test met dit inmiddels in een aantal landen zeer populaire rallywapen van Opel.

In de 80’er jaren was Jan van der Marel, de vader van Timo, zeer succesvol in de Nederlandse rallysport en behaalde hij vier titels met Opel (Opel Ascona 400 en Opel Manta 400). Jan van der Marel twijfelde dan ook geen moment toen hem een Opel Adam R2 rally auto aangeboden werd: “Voor Timo is het belangrijk om zo veel mogelijk ervaring op te doen met verschillende auto’s om voor 2015 de juiste keuze te kunnen maken. En met de ontwikkeling van een snellere R5 rally auto bij Opel is ook dat merk voor komend seizoen een serieuze optie.” Timo van der Marel en zijn Australische navigatrice Rebecca Smart gingen zaterdag in Hardenberg dan ook gemotiveerd van start en al snel leerde Van der Marel de auto kennen: “Wat een geweldig fijne motor (190 pk) ligt hier in. Dat rijdt echt heel fijn en de motor voelt heel soepel en krachtig aan,“ liet Van der Marel zich horen over de Opel Adam. “Het weggedrag en de remmen voelen wel anders aan als ik gewend ben, maar we kunnen de vering en de demping op verschillende manieren snel aanpassen, dus dat is een kwestie van kilometers maken en uitproberen wat het beste past bij mijn rijstijl,” analyseerde Timo van der Marel, die bedolven werd onder de aandacht voor zijn bijzondere rallywapen in deze Vechtdal Rally. 

In het licht van deelname aan de WRC rally’s van Duitsland en Spanje later dit seizoen voor het Vacansoleil Rally Sport team testte Van der Marel de DMack banden: “In het WRC mag je maar één type band gedurende de gehele rally gebruiken en daarom willen wij zo veel mogelijk kennis van die band opdoen en testten wij ook hier met die band – het is echt fantastisch hoe de banden zich houden onder extreme omstandigheden en toch voldoende grip blijven geven.” Voor navigatrice Rebecca Smart was de Vechtdal Rally ook een mooi cadeau voor haar 28e verjaardag: “Wat is er mooier dan op je verjaardag een extra rally te mogen rijden met een geweldig leuke auto als de Opel Adam?” 

De Vechtdal Rally eindigde in een overwinning voor Arjen de Koning (Mitsubishi), op slechts 6 seconden gevolgd door Piet van Hoof (Mitsubishi), met Kevin Kooijman (Mitsubishi) op de derde plaats. Timo van der Marel en Rebecca Smart wonnen met de Opel Adam R2 hun klasse voor de snelle Noor Joar Andre Obrestad die reed in de Ford Fiësta R2
RTL Rally Report: Verslag Rally van Putten 2014 (Vrijdag 9 Mei 2014 21:22)
RTL7 brengt zondagmiddag 11 mei vanaf 15.00 uur vanuit Putten een nieuwe aflevering van RTLGP RallyReport.

Het wekelijkse rallysportmagazine brengt a.s. zondag actuele beelden van de Rally van Putten en beelden van de WK-Rally van Argentinie. Beide events staan dit weekend op het programma en uiteraard is RTL7 erbij. In de strijd om het WK-Rally's 2014 is het voorlopig Volkswagen-rijder Sebastien Ogier die de leiding heeft in de tussenstand van het WRC, maar in Argentinie wordt veel verwacht van de teams van Citroen en M-Sport.

De gloednieuwe Rally van Putten staat a.s zaterdag op het programma. Interviews, razendsnelle onboards, achtergrondinformatie en het complete wedstrijdverslag zie je zondag al bij RTL7. Heb je tijdens de Rally van Putten unieke beelden, hylarische momenten, opmerkelijk spektakel of gewoon super gave beelden gedraaid met je eigen camera of mobiele telefoon en je denkt die moeten echt bij RallyReport, mail ze dan tijdens of direct na de wedstrijd door naar:
fancamrallyreport@gmail.com

RTLGP RallyReport is er a.s. zondag 11 mei om 15.00 uur op RTL7. Volg het programma via facebook en twitter via rtlrally.
 
 
Vacansolei Rallyteam met 3 nieuwe rijders! (Dinsdag 6 Mei 2014 20:43)
Voor Timo van der Marel komt er met de bekendmaking van de plannen van Vacansoleil een einde aan een lange tijd van onzekerheid: “Maar eind goed, al goed,” aldus een opgetogen Van der Marel. “Na twee seizoenen voor het KNAF Talent First programma in het Junior wereldkampioenschap moesten we vorig
jaar noodgedwongen een stap terug doen, maar met succes. Want we wonnen de competitieve Ford Fiesta Cup in België en werden ook nog eens tweede in het Belgisch Junior Kampioenschap.” De 24-jarige Van der Marel hervond in België in 2013 zijn natuurlijke snelheid en bouwde aan zijn zelfvertrouwen: “Dat kwam mede door mijn team (MCC Sport), maar ook nadrukkelijk door het goede navigeren van Rebecca Smart.” De Australische Rebecca Smart (27) woont en werkt in Nederland, maar deed ervaring op in het Australisch Rallykampioenschap en het WRC. Timo van der Marel rijdt voor het eerst in de kleuren van Vacansoleil tijdens de Rally van Putten (zaterdag 10 mei 2014). Daarna staan in ieder geval de WRC rally’s van Duitsland (22–24 augustus) en Spanje (24–26 oktober) op het programma. In de loop van het seizoen wordt gekeken naar andere mogelijke rally’s, zoals bijvoorbeeld de Hellendoorn Rally in september. “Ik ben trots dat ik mij kan verbinden aan een mooi merk als Vacansoleil en ik zal er alles aan doen om het vertrouwen niet te beschamen.”
Erik van Loon met Mini naar Dakar 2015!! (Zaterdag 22 Februari 2014 11:22)

Erik van Loon zal aan de Dakar Rally 2015 meedoen met een Mini. Van Loon maakte die keuze na in de afgelopen Dakar een aantal zeer goede resultaten te hebben behaald, die door problemen met de auto teniet werden gedaan. “We reden vrijwel iedere dag in de top 10, maar slechts drie keer zijn we ook in de top 10 gefinisht. We weten dat we het kunnen – dat hebben we ook bewezen – en dat het aan het rijden en het navigeren niet ligt. Daarom wil ik nu met een erkend betrouwbare en goede, snelle auto eruit halen wat er absoluut in zit.”

Van Loon heeft verschillende opties overwogen en afgewogen, maar koos voor de betrouwbaarheid van de X-Raid Mini. In de afgelopen Dakar bewees die auto niet alleen de betrouwbaarste maar ook de beste van het veld te zijn. Alle elf Mini’s die zijn gestart in Rosario, hebben de finish in Valparaiso gehaald. Negen ervan eindigden in de top 12. Tien van de dertien etappes werden door een Mini gewonnen.

Van Loon gaat zich uitgebreid voorbereiden op de Dakar van volgend jaar, door vier grote wedstrijden te rijden. Drie daarvan staan op de kalender van het FIA WK cross country: de Abu Dhabi Desert Challenge (3-10 april), de Pharaons Rally in Egypte (18-25 mei) en de Baja Aragon in Spanje (18-20 juli). Daar wordt de OiLibya Rally in Marokko (3-9 oktober) nog aan toegevoegd.
Die vier wedstrijden rijdt Van Loon met volledige ondersteuning van Mini. Naar iedere rally gaan wel eigen monteurs mee om de auto goed te leren kennen. Het eigen XDakar-team zal zelf de service van de auto tijdens de Dakar op zich nemen, met ondersteuning van X-Raid Mini wat betreft het motorgedeelte.
Van Loon rijdt in eigen kleuren en met zijn eigen sponsors, zoals in de afgelopen Dakar bijvoorbeeld Nasser Al-Attiyah, Federico Villagra, Boris Garafulic, Martin Kaczmarski en Vladimir Vasiliyev dat deden.

Bron: Rallycenter.nl

 

Van Tienen's starten niet na geschil KNAF. (Vrijdag 14 Februari 2014 14:48)

Zeeland februari 2014 – Een controle tijdens de Vechtdal Rally een boete en een langslepende discussie met de KNAF heeft Maarten van Tienen er toe doen besluiten om in 2014 niet meer aan de start te verschijnen van het Nederlands kampioenschap Rally. “Het plezier is er wel van af”, vind Maarten van Tienen nadat hem meerdere malen was verteld dat ze zijn licentie niet zouden verlengen als er niet betaald zou worden. “Het gaat mij niet om het geld, maar om de fouten in de procedures die er gemaakt worden. Die 125 euro stort ik nog liever naar een goed doel”, aldus een verbolgen van Tienen. Ook Jasper van Tienen zal niet starten dit seizoen.

Het langslepende verhaal begint in juni 2013 als Maarten van Tienen met de Citroën DS3 R3 van Hontec-Motorsport aan de finish komt van de 4de klassementsproef van de Vechtdal Rally in Hardenberg. Na de tijdscontrole wordt er een korte controle gehouden door een aantal marshals van de KNAF. Er wordt een korte blik naar binnen geworpen waarna er wordt gezegd “het is oké.” Van Tienen vervolgt de rally en sluit een goed rallyweekend af. Vier weken later valt er een brief van de KNAF op de mat met een boete van 125 euro omdat na controle was geconstateerd dat de brandblusinstallatie niet geactiveerd zou zijn. 

Van Tienen legt uit: “Het feit of de brandblusser nu wel of niet geactiveerd was is niet echt een issue. De KNAF beroept zich op de veiligheid en daar is niets mis mee. Alleen wat ik niet begrijp is dat iedereen waarbij dit geconstateerd werd gewoon de rally uit mocht rijden en dat er pas vier weken na afloop van de rally uit het niets een brief met een boete op de mat valt. Als het de KNAF echt om de veiligheid ging dan hadden ze mij op dat moment moeten sommeren om dit ter plekke te verhelpen en mij anders uit moeten sluiten van verdere deelname. Ook het feit dat deze controle pas na 4 klassementsproeven werd uitgevoerd is vreemd omdat alle auto’s voorafgaand aan de rally zijn gekeurd.” 

Als van Tienen verhaal haalt bij de KNAF wordt hij op zijn zachtst gezegd onbeschoft behandeld. “Ik heb telefonisch contact gehad met dhr. Slotboom van de KNAF en op de vraag of het de KNAF om de veiligheid ging in deze zaak of om snel geld verdienen werd de verbinding verbroken. Ook het mailcontact met dhr. Slotboom hierna was verre van professioneel. Daar kwam bij dat er in een herinnering van de boete werd gedreigd met het innemen of niet verlengen van mijn licentie als er niet betaald zou worden, iets wat ze nooit hadden mogen doen. Verder heb ik nooit een goed antwoord gekregen op de vraag of de brandblusinstallatie na de tijdcontrole, dus op de verbinding, ook geactiveerd moest zijn.” Niet alleen Maarten van Tienen kreeg een boete van de KNAF voor dit vergrijp, maar bijna 50% van de deelnemers bleek volgens hen de brandblusser niet geactiveerd te hebben tijdens de controle. Velen van hen hebben, onder protest, de boete betaald en kunnen naar hun geld fluiten. Zij die nog niet betaald hebben mogen alsnog hun bezwaar toelichten.

Na een tweetal bezwaarschriften en uiteindelijk contact met een redelijk persoon binnen de KNAF leek er schot in de zaak te komen, maar niets bleek minder waar. De KNAF gaf t